Nackspärr

Nackspärr är smärta och stelhet i nacken som ofta uppkommer plötsligt. Det finns en rad olika bakomliggande orsaker, men vanligast brukar vara en felaktig belastning under en längre tid, så som en dålig sov position eller en felaktig arbetsställning. Utlösande faktorer brukar ofta vara hastiga rörelser under natten eller dagen men kan även triggas av kyla och värme. Detta leder till att musklerna i nacken hamnar i ett krampande och smärtgivande tillstånd vilket gör det svårt att röra på nacken. Ofta ses en sidoskillnad när det kommer till smärta och rörelse i nacken, även om det kan göra ont i flera riktningar.

Den akuta nackspärren går över på några dagar till en vecka, men lämnar ofta efter sig rest symptom i nacke, skuldror och bröstrygg. Det är därför viktigt att fortsätt arbeta med en övergående nackspärr i smärtlindrande men även preventivt syfte för att undvika ytterligare smärta.

Egen vård: Det du själv kan göra vid en nackspärr är att mjuka upp och försöka få musklerna i nacken att slappna av för få igång rörelsen och lindra smärtan.

Motståndsträning: Motståndsträna musklerna genom att ligga på rygg i en avslappnad position. Vrid huvudet åt ena hållet så lång du kommer utan smärta. I den positionen håller du kvar huvudet statiskt samtidigt som du trycker handen mot kinden i en motsatt vridrörelse. Detta skall utföras så gott som smärtfritt.

Hållning: Att få huvudet och nacken i en bra position är väldigt viktigt så du kan bryta pågående smärttillstånd. Framför allt bör du sträcka på hela överkroppen vid sittande och stående position. Du kan tänka dig att någon drar dig lite lätt i håret högst upp på huvudet. Det är även viktigt att inte falla framåt med huvudet, så att skjuta tillbaka huvudet lite lätt kan ge en bra avlastning för nacken.

Värma eller kyla. Att ha en varm vetekudde eller en påse med isbitar mot nacken kan upplevas skönt då det tar bort fokus från smärtsignalerna.

När det kommer till nacken finns det flera strukturer så som diskar, nerver och kärl som kan vara utsatta det är därför viktigt att en utbildad vårdgivare exempelvis naprapat eller läkare utesluter en allvarligare skada.

 

 

 

 

Dela 0