Sök

Nytt år med hållbara kostvanor

Uppdaterad: jul 23

Efter jul och nyår är det många som önskar att styra upp sina kostvanor till det bättre. Är du en av dem som kliver på detta tåg så vill jag uppmuntra dig att välja en destination med fokus på hälsa och välmående. Istället för att dras in i dietträsk, kortsiktiga lösningar och vikthets hoppas jag kunna inspirera dig att skapa hållbara och trivsamma kostvanor. Nedan följer några enkla men effektiva tips som kan hjälpa dig på vägen.


Planera dina måltider: Använd några minuter av din tid till att sätta dig ner och planera hur veckans måltider ska se ut. Detta besparar dig massor av tid och stress i kommande vardag samt ökar sannolikheten att göra hälsosamma val i veckan.

Storhandla: När du skapat en tydlig veckoplan kan du smidigt utforma en handlingslista därefter och passa på att storhandla. Har du en lista att gå efter kan du se till att allt finns hemma inför kommande vecka. Väljer du istället att göra småhandlingar titt som tätt under veckan (då du kanske är hungrig och trött) är risken stor att annat slinker ner i varukorgen och sabbar dina veckoplaner.

Gör storkok & matlådor: Om du anser att tid eller ork inte räcker till för att laga mat varje kväll eller om du har svårt att göra hälsosamma val på jobbet kan du förebygga båda problem genom att göra matlådor. När du väl tar dig tiden att laga mat kan du passa på att laga flera portioner som räcker till en eller flera luncher och middagar.

Ha ett mellanmål redo: Planera för att vara steget före! Vi vet alla att vi kommer bli hungriga förr eller senare och troligtvis har du ett hum om när på dagen hungern infaller. Se då till att vara förberedd med ett bra mellanmål. Exempelvis frukt och nötter, en hemmagjord bar, lite yoghurt och granola eller kanske en smoothie. På så sätt kan du undvika mindre hälsosamma alternativ när du är på jobbet eller på språng.


Det kan låta som enkla tips men de är otroligt effektiva för att skapa en stabil och balanserad grund att stå på. Med hälsosamma måltider förberedda och planerade med jämna mellanrum, blir det lättare för dig att behålla energin i balans, vara medveten i dina beslut och skapa en hälsosam tillvaro.


Lycka till!


Clara Mo Stagliano

Näringsfysiolog & personlig tränare 



TeamFysiq Tulegatan

Tulegatan 43

113 53 Stockholm

08-30 20 25

Måndag–fredag 8.00–17.00

  • Vit Facebook Ikon
  • Vit Twitter Ikon
  • Vit YouTube Ikon

TeamFysiq Solna

Svetsarvägen 15

171 41 Solna

08-30 20 25

Måndag–fredag 8.00–17.00

Prenumerera på vårt nyhetsbrev