Träna för vardagen

Träning är ett laddat ord. Många älskar det och vissa blir rädda och kallsvettiga bara av att höra det, då det kan vara förknippat med ångest eller smärta. Tyvärr är alternativet så mycket sämre med t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar och problem från rygg, axlar och nacke.

Vi är byggda för aktivitet

Vi är konstruerade för att jaga vilda djur och krypa omkring på alla fyra och leta efter näring på marken. Man kan enkelt säga att du är skapt för att skotta snö naken i snöstorm och inte för att stirra på en skärm eller sitta på möten.

”if you don’t use it you loose it”

För att bli starkare och mer uthållig gäller det att du successivt belastar kroppen lite mer än den är van vid. Kroppen svarar då med att bygga upp sig för att kunna motsvara förväntningarna. 

Hur ska du då göra, du som inte rör på dig? Jo, du ska hitta något som du tycker är roligt och du ska se till att komma igång på en lagom nivå. Den träning som är bra är den du faktiskt gör, du blir inte starkare av att fundera på att gå till gymmet, cykla eller börja dansa.

Börja enkelt

Är du osäker på hur och vad du ska göra? Börja enkelt med att promenera eller jogga i 20 min, 2-3 ggr/v. När du kommer hem lägger du dig ner i ryggläge på golvet, reser dig upp och lägger dig ner igen. Detta upprepar du 20 gånger. Nu har du tränat många olika muskler. När du har gjort detta i 6 veckor kommer du att märka skillnad.

När du nu har kommit så här långt, gäller det att hålla ditt nyvunna intresse vid liv.  Ett bra sätt kan vara att använda samma träningsplan, men byta ut en del av innehållet, såsom valet av övningar eller övningstempo. Inledningsvis kommer din träningsstart att göra lite ont ibland och du kommer att bli lite trött, men det är det är ett kvitto på att du faktiskt är på rätt väg mot en ny hälsosammare livsstil.

Ta hjälp

Behöver du ytterligare hjälp, kanske en bokad timme med en personlig tränare kan vara en lösning. En välutbildad tränare kan på ett säkert sätt hjälpa dig att ta dig förbi hinder i din träning och på så vis ge dig ny energi. Gör det ont någonstans i exempelvis axlar, knän eller rygg, kan en naprapat hjälpa dig med behandling och rådgivning samt ge övningar för att du på så vis ska få rätsida på problemet och kunna gå vidare i din träning.

Hos oss på TeamFysiq har vi både personliga tränare och naprapater som kan hjälpa dig utifrån just dina behov.

Välkomna önskar Per, Fredrik, Line, Victor och Jon.

Dela 0