Axelleden

Tidigare har vi tagit upp höftleden och övningar för denna. Under våren kommer vi att skriva lite om en annan av kroppens stora leder, nämligen den viktiga axelleden och tipsa om övningar för rörlighet och styrka. Vi börjar med några enkla övningar för axelmobilitet och i de kommande artiklarna kommer vi att beröra styrkeövningar med progression för att du ska kunna ta hand om dina axlar på bästa möjliga sätt.

Till axeln räknas flera olika leder; Axelleden, skulderbladsleden samt nyckelbenets två leder. Förutom en bra funktion i alla de här lederna så krävs det ett samspel mellan axel, bröstrygg och nacke för att axeln ska må så bra som möjligt. Redan nu har du kanske förstått att axeln är en av kroppens stora huvudleder.

Axelleden är kroppens rörligaste led. Något annat som gör axeln speciell är att den framför allt är beroende av muskulatur för att vara stabil, till skillnad från många andra leder som är omgivna av tjocka ligament och diskar som skapar stabilitet. Självklart har även axeln ligament som omger leden, men deras främsta uppgift är att förhindra att axeln hoppar ur led.

Både axelleden och skulderbladsleden har flertalet muskler som är till för att stabilisera och koordinera överarmen och skulderbladets rörelser samt ytligare och muskulatur som främst ger oss kraft, och det krävs en viss balans mellan dessa för en glad axel.

Inom den ”moderna” livsstilen där vi spenderar majoriteten av vår vakna tid framför en datorskärm och sällan har armen över huvudet, resulterar ofta i nedsatt rörlighet och olika smärttillstånd kring både axel, skulderled, bröstrygg och nacke. 

Marikas rörlighetsövningar för en glad axel:

Dela 0