Paddelträning

Kanotisterna i Team Friman ligger inte på latsidan. Här kommer en rapport på vad de har gjort i vinter, samt tips på två styrkeövningar som är bra för dig som paddlar eller har tänkt börja paddla.

Albert Friman

Sedan årsskiftet har träningsfokus varit att bygga upp grundkapaciteten med mycket konditionsträning i form av löpning och längdskidor, samt tung styrketräning i gymmet. Paddelträningen har bestått av paddelmaskin. 

Jag har haft lite mer fokus på längdskidåkningen under vintern med Vasaloppet (öppet spår) som mål. Träningsmöjligheterna har inte varit helt optimala i Stockholm så därför har det blivit några kortare träningsläger till bl.a. Vemdalen och Vålådalen. Annars har det blivit en hel del varv på Stockholms konstsnöslingor för att få så många mil i kroppen som möjligt inför Vasan.

Vädret och förhållandena under loppet var sämsta tänkbara, med snöfall och motvind hela vägen. Hur som helst lyckades jag köra in på dagens 6e bästa tid (05.23.18) bara 16.54 bakom trefaldige vasaloppsvinnaren Oskar Svärd. Att få ligga med i samma klunga som legenden Svärd halva loppet var riktigt roligt! 

Efter Vasan har jag kommit igång med paddlingen och kommer åka på säsongens första paddelläger om en vecka. Det blir till den polska olympiska träningsanläggningen i Walcz, där vi varit på vårläger 5-6 gånger tidigare. Det är en anläggning där många av de polska olympiska sommarsporterna tränar, bl.a. kanotisterna, roddarna och brottarna. Anläggningen erbjuder riktigt bra träningsmöjligheter med bra banor där man kan köra mer tävlingsspecifik träning. 

Efter Polen blir det mycket fokus på att få upp syratålighet och fart inför säsongens första nationella uttagningstävling i Nyköping. Planen är att försöka släppa upp formen ganska mycket, dels på grund av att resultaten är avgörande för kommande landslagsuttagningar men även för att det är så pass långt tills nästa uttagningstävling. Det kommer därför finnas gott om tid att köra grundträning mellan tävlingarna. 

Fredrik Friman

Min vinterträning började på riktigt i december. Då låg fokus mycket på styrka, simning, löpning och längdskidor. Efter årsskiftet var jag på läger i Vålådalen, där det blev mycket längdskidor under en vecka. 

Resterande del av januari, fram tills vårlägret den 12 feb, blev det fortsatt fokus på styrketräning med inslag av mer och mer paddelmaskin och även en del vinterpaddling på öppet vatten i Riddarfjärden samt Djurgårdsbrunnskanalen. Detta för att vänja kroppen vid mer paddling inför kommande läger.

Den 12 februari åkte jag till Sevilla, Spanien, tillsammans med landslaget på ett tre veckor långt läger. Fokus där var mycket mängd med längre och lugnare fart för att jobba in teknik och balans ordentligt, men också en del inslag av startpass. Kanoten växlades med styrka och löpning, så totalt körde vi 16 st pass/ vecka. Det var ett mycket givande läger för min del med bra sparring och värdefulla tester och reflektioner inför säsongen. Kul att träna ihop med andra nationer också! 

Efter en lite lättare och två medeltunga veckor på hemmaplan har jag nu begett mig till Walcz, Polen, för ytterligare ett läger. Här nere kommer tyngdvikten att ligga på mer tävlingsförberedande träning, alltså mer sprintpass och mer mjölksyraträning än tidigare. Vi kommer att köra en del paceträning som går ut på att lära kroppen att köra i en viss fart. Planen framåt blir att öka på den här typen av träning även på hemmaplan. 

Vänliga hälsningar

Albert och Fredrik 

Övning 1 - Bänkdrag (även kallad sälrodd). Motsatsen till bänkpress, som bygger upp styrka i stora ryggmuskeln (lats), skuldror och armar.

 

Övning 2- Sittande paddeldrag. Helkroppsövning där rörelsen och rotationen, precis som i kanoten, startar med benet och höften och sedan bål - rygg - arm.

 

Dela 0